ADRESS S:a Järnvägsgatan 50 931 32 Skellefteå
KONTAKT E-post: reception@gbdjurklinik.se Tel: 0910-560 04
©  Djurkliniken i Skellefteå
RESA MED DJUR I semestertider kommer ofta frågor om man kan ta med sig hunden eller katten utomlands. Djurägare som har tänkt ta med sig sitt husdjur på semester inom EU  ska se till att djuret är korrekt id-märkt, rabiesvaccinerat och har ett pass. Både katter och hundar måste rabiesvaccinera sig  vid utförsel till olika länder. Att göra allt klart för resa tar tid. Finns det möjlighet kan det ibland vara ett bättre alternativ att be någon god vän ta hand om djuret eller anlita ett hund- eller kattpensionat än att  ta med djuret till sydliga breddgrader. I Sverige är vi förskonade från många av de allvarliga sjukdomar och farliga parasiter som kan drabba både oss och våra husdjur i många andra länder. Vi vill att det ska förbli så. Följ därför de bestämmelser som finns. Det finns goda skäl till att vi har dem. ID-MÄRKNING Alla hundar måste enligt lag vara registrerade och ID-märkta. Man kan ID-märka sitt djur med chip eller örontatuering med tång. Vid chip-märkning placeras ett mycket litet datachip under hundens/kattens hud mellan skulderbladen. När djuret "scannas" syns djurets unika identitetsnummer på scannern. Alla djur måste sederas före tångtatuering i örat. Djurkliniken ID-märker Ditt djur med den metod Du önskar. På SKK:s hemsida kan Du läsa mer om de olika metoder som används för ID-märkning.    HUND KATT PASS Djuret måste vara ID-märkt för att kunna få pass. Pass köps och utfärdas av veterinär. För utlandsresor krävs pass för de flesta smådjur. I passet finns uppgifter om identitet, vaccinationer, blodprovsresultat  och avmaskning mot dvärgbandmask.
Olika bestämmelser gäller beroende på vart man skall resa. Reglerna för resande hundar och katter ändras då och då. Du är som djurägare skyldig att hålla Dig informerad.  Fullständig information om vad som gäller för utlandsresor med sällskapsdjur finns på Jordbruksverkets hemsida.
DJURKLINIKEN i Skellefteå
ADDRESS S:a Järnvägsg. 50 931 32 Skellefteå
©  Djurkliniken i Skellefteå
KONTAKT E-post: reception@gbdjurklinik.se Tel: 0910-560 04
RESA MED DJUR
I semestertider kommer ofta frågor om man kan ta med sig hunden eller katten utom- lands. Djurägare som har tänkt ta med sig sitt husdjur på semester inom EU  ska se till att djuret är korrekt id-märkt, rabiesvacci- nerat och har ett pass. Både katter och hundar måste rabiesvaccinera sig  vid utförsel till olika länder. Att göra allt klart för resa tar tid. Finns det möjlighet kan det ibland vara ett bättre alter- nativ att be någon god vän ta hand om djuret eller anlita ett hund/katt-pensionat än att  ta med djuret till sydliga breddgrader. I Sverige är vi förskonade från många av de allvarliga sjukdomar och farliga parasiter som kan drabba oss och våra husdjur i många andra länder. Vi vill att det ska förbli så. Följ därför de bestämmelser som finns. Det finns goda skäl till att vi har dem. ID-MÄRKNING Alla hundar måste enligt lag vara registrerade och ID-märkta. Man kan ID-märka sitt djur med chip eller örontatuering med tång. Vid chip-märkning placeras ett mycket litet datachip under hundens/kattens hud mellan skulderbladen. När djuret "scannas" syns djurets unika identitetsnummer på scannern. Alla djur måste sederas före tångtatuering i örat. Djurkliniken ID-märker Ditt djur med den metod Du önskar. På SKK:s hemsida kan Du läsa mer om de olika metoder som används för ID-märkning.    HUND KATT PASS Djuret måste vara ID-märkt för att kunna få pass. Pass köps och utfärdas av veterinär. För utlandsresor krävs pass för de flesta smådjur. I passet finns uppgifter om identitet, vaccinationer, blodprovsresultat  och avmask- ning mot dvärgbandmask.
DJURKLINIKEN i Skellefteå