ADRESS S:a Järnvägsgatan 50 931 32 Skellefteå
KONTAKT E-post: reception@gbdjurklinik.se Tel: 0910-560 04
©  Djurkliniken i Skellefteå
Jaktsäsongen blir bättre om Du håller hunden i trim hela året! Skaderisken är stor vid snabb insatt hårdträning. Undvik övervikt hos hunden så minskar risken för skador på framför allt leder och rygg. Påfrestningen på hjärta och lungor minskar också och hunden orkar mer. Redan en mindre övervikt innebär risk för överbelastnings-problem och förslitningar i leder och senor. En hund som ska väga 20 kilo blir klumpig om den väger 22. Valpar ska inte konditionstränas. Börja med systematisk träning tidigast vid 12-18 månaders ålder. Innan man börjar med träningen måste man vara säker på att hunden är frisk. Den ska vara pigg och bete och röra sig normalt. Hälta ska undersökas. Om hunden t ex sträckt en sena eller råkat ut för en muskelbristning kan den verka ohalt efter en vecka.  Men börjar man jaga eller träna hunden i det läget riskerar man att senan till slut brister eller muskeln blir kroniskt inflammerad och det kan betyda slutet på jakthundskarriären. Haltar hunden, även om det "bara" är inomhus, tyder det på att något är fel. Då bör man visa upp hunden för en veterinär. Träning av hundens kondition förbättrar prestationen på jakten på flera sätt. Uthålligheten ökar och musklerna blir starkare. Senor, ligament och ledbrosk stärks också och därmed minskar risken för skador. Träningen gör också att hunden återhämtar sig snabbare och kan jaga fler dagar i följd. En vältränad hund har mer motståndskraft och drar inte lika lätt på sig infektioner, om den  t ex kyls ner. Koncentrationsförmågan ökar. Tänk på att om kroppen blir trött blir också huvudet trött. En jakthund behöver hållas igång hela året. En kisstur morgon och kväll under icke-jaktsäsong räcker inte!  Varje dag måste hunden få ordentliga promenader och gärna också göra något annat ibland, t ex cykeltränas en eller ett par gånger i veckan. Om hunden gillar vatten är simning en utmärkt träning. Har hunden bra grundkondition börjar den egentliga träningen en till två månader före jakten. Ungefär varannan dag bör man till exempel cykla, simma, träna styrka eller låta hunden springa lös om det är tillåtet. Mellan hårda träningspass ska hunden vila i minst 48 timmar, annars bryts kroppen ner och träningen gör skada istället för nytta. Var systematisk i träningen och ha en träningsplan. Allsidig träning är bäst. Att bara cykla litemed hunden då och då räcker inte. Träningsdosen måste ökas medvetet och kontinuerligt, annars blir inte hunden starkare. För en hund som behöver stor uthållighet under jakten, t ex en drivande hund eller en stående fågelhund behöver man gradvis öka längden på passen ju närmare  jaktpremiären kommer. Hundar som jobbar kort men explosivt eller gör snabba ruscher, t ex apportörer, måste träna upp styrkan. Här gör man lämpligen passen intensivare. Det är viktigt att värma upp hunden innan den ska arbeta. Många jägare släpper ut hunden ur bilen och skickar ut den i marken direkt. Minst 15 minuter ska man gå med hunden i koppel för att förbereda kroppen för arbete. Sätt gärna på hunden ett täcke under bilfärden ut till jaktmarken så att musklerna blir varma. Muskler, senor och ligament blir mer töjbara när kroppstemperaturen ökar, vilket minskar risken för skador. En varm muskel jobbar dessutom snabbare, vilket ökar dess styrka. Efter jakten behöver hunden varva ner genom att man går en kvart med den i koppel. Det för bort slaggprodukter i muskulaturen och förkortar återhämtningstiden. Vattna hunden även om det finns källor och bäckar i marken. Hundar dricker inte tillräckligt mycket på egen hand under jakten. Ge gärna hunden en kolhydratrik återhämtningsdryck inom 30 minuter efter jakten (köps hos veterinär, djurbutiker eller på apoteket). Då är kroppen extra mottaglig för att fylla på energiförråden. Många hundar är för trötta för att äta efter en jaktdag. Drycken är ett sätt att få i dem vätska och energi.
JAKTHUNDEN
DJURKLINIKEN i Skellefteå
KAMPANJ på Hill´s i/d Sensitive Information
ADDRESS S:a Järnvägsg. 50 931 32 Skellefteå
©  Djurkliniken i Skellefteå
KONTAKT E-post: reception@gbdjurklinik.se Tel: 0910-560 04
JAKTHUNDEN
Jaktsäsongen blir bättre om Du håller hunden i trim hela året! Skaderisken är stor vid snabb insatt hårdträning. Undvik övervikt hos hunden så minskar risken för skador på framför allt leder och rygg. Påfrestningen på hjärta och lungor minskar också och hunden orkar mer. Redan en mindre övervikt innebär risk för överbelastnings-problem och förslitningar i leder och senor. En hund som ska väga 20 kilo blir klumpig om den väger 22. Valpar ska inte konditionstränas. Börja med systematisk träning tidigast vid 12-18 månaders ålder. Innan man börjar med träningen måste man vara säker på att hunden är frisk. Den ska vara pigg och bete och röra sig normalt. Hälta ska undersökas. Om hunden t ex sträckt en sena eller råkat ut för en muskelbristning kan den verka ohalt efter en vecka.  Men börjar man jaga eller träna hunden i det läget riskerar man att senan till slut brister eller muskeln blir kroniskt inflam-merad och det kan betyda slutet på jakthundskarriären. Haltar hunden, även om det "bara" är inomhus, tyder det på att något är fel. Då bör man visa upp hunden för en veterinär. Träning av hundens kondition förbättrar prestationen på jakten på flera sätt. Uthålligheten ökar och musklerna blir starkare. Senor, ligament och ledbrosk stärks också och därmed minskar risken för skador. Träningen gör också att hunden återhämtar sig snabbare och kan jaga fler dagar i följd. En vältränad hund har mer motståndskraft och drar inte lika lätt på sig infektioner, om den  t ex kyls ner. Koncentrationsförmågan ökar. Tänk på att om kroppen blir trött blir också huvudet trött. En jakthund behöver hållas igång hela året. En kisstur morgon och kväll under icke- jaktsäsong räcker inte!  Varje dag måste hunden få ordentliga promenader och gärna också göra något annat ibland, t ex cykel- tränas en eller ett par gånger i veckan. Om hunden gillar vatten är simning en utmärkt träning. Har hunden bra grundkondition börjar den egentliga träningen en till två månader före jakten. Ungefär varannan dag bör man till exempel cykla, simma, träna styrka eller låta hunden springa lös om det är tillåtet. Mellan hårda träningspass ska hunden vila i minst 48 timmar, annars bryts kroppen ner och träningen gör skada istället för nytta. Var systematisk i träningen och ha en träningsplan. Allsidig träning är bäst. Att bara cykla litemed hunden då och då räcker inte. Träningsdosen måste ökas medvetet och kontinuerligt, annars blir inte hunden starkare. För en hund som behöver stor uthållighet under jakten, t ex en drivande hund eller en stående fågelhund behöver man gradvis öka längden på passen ju närmare  jakt- premiären kommer. Hundar som jobbar kort men explosivt eller gör snabba ruscher, t ex apportörer, måste träna upp styrkan. Här gör man lämpligen passen intensivare. Det är viktigt att värma upp hunden innan den ska arbeta. Många jägare släpper ut hunden ur bilen och skickar ut den i marken direkt. Minst 15 minuter ska man gå med hunden i koppel för att förbereda kroppen för arbete. Sätt gärna på hunden ett täcke under bilfärden ut till jaktmarken, så att musklerna blir varma. Muskler, senor och ligament blir mer töjbara när kroppstemperaturen ökar, vilket minskar risken för skador. En varm muskel jobbar dessutom snabbare, vilket ökar dess styrka. Efter jakten behöver hunden varva ner, genom att man går en kvart med den i koppel. Det för bort slaggprodukter i muskulaturen och förkortar återhämtningstiden. Vattna hunden även om det finns källor och bäckar i marken. Hundar dricker inte tillräckligt mycket på egen hand under jakten. Ge gärna hunden en kolhydratrik återhämtningsdryck inom 30 minuter efter jakten (köps hos veterinär, djurbutiker eller på apoteket). Då är kroppen extra mottag- lig för att fylla på energiförråden. Många hundar är för trötta för att äta efter en jaktdag. Drycken är ett sätt att få i dem vätska och energi.
KAMPANJ på Hill´s i/d Sensitive Information
DJURKLINIKEN i Skellefteå